Yritysten jätehuolto
Napapiirin Residuum voi huolehtia yritysten jätteiden vastaanotosta, jos jätehuoltopalveluja ei ole saatavilla muiden yritysten toimesta. Tällöin puhutaan toissijaisella vastuulla olevasta jätehuollosta (TSV). Jätteen tulee soveltua toimipisteissämme vastaanotettavaksi ja tavallisella jäteautolla kuljetettavaksi.
Jätteen haltijan tulee tehdä Napapiirin Residuum Oy:n vastaanottopaikkoihin toimitettavien jätteiden osalta TSV-sopimus tai –pyyntö jätteen määrästä riippuen seuraavasti:
- Mikäli jätteenhaltijan vuotuiset käsittelykustannukset ilman arvonlisäveroa ovat alle 2 000 euroa, voidaan pyyntö tehdä käyttäen alla olevaa lomaketta. Vastaus pyyntöön toimitetaan asiakkaalle sähköpostitse.
- Mikäli jätteenhaltijan vuotuiset jätteenkäsittelykustannukset ilman arvonlisäveroa ovat yli 2 000 euroa, on jätteenhaltijan ensisijaisesti etsittävä palveluntarjoajaa materiaalitorista. Mikäli muuta palveluntarjoajaa ei löydy, voidaan TSV-sopimus tehdä materiaalitorin kautta Napapiirin Residuum Oy:n kanssa.
Huom! Kiireellisessä tapauksessa, kuten onnettomuustilanne, pyyntöä ei tarvitse tehdä, jolloin jätteet on saatava välittömästi asianmukaiseen käsittelyyn terveyden tai ympäristön suojelemisen vuoksi.
Siirtoasiakirja
Siirtoasiakirja tulee laatia:
- vaarallisista jätteistä (ent. ongelmajätteistä)
- sako- ja umpikaivolietteistä
- hiekan- ja rasvanerotuskaivojen lietteistä
- rakennus- ja purkujätteistä
- pilaantuneista maa-aineksista
Jokaisesta siirtoasiakirjan vaatimasta jätekuormasta tulee olla täytettynä erillinen siirtoasiakirja. Siirtoasiakirjassa on oltava valvonnan ja seurannan kannalta tarpeelliset tiedot jätteen lajista, laadusta, määrästä, alkuperästä, toimituspaikasta ja -päivämäärästä sekä kuljettajasta. Siirtoasiakirjat tulee säilyttää 3 vuotta.
Siirtoasiakirja täytetään 3 kappaleena: jätteen tuottajalle/haltijalle, kuljettajalle ja jätteenkäsittelijälle.
Kuka laatii siirtoasiakirjan?
Siirtoasiakirjan laatii kotitaloudesta noudetuista jätteistä jätteenkuljettaja. Muissa tapauksissa asiakirjan laatii jätteen haltija.
Lisätietoja siirtoasiakirjoista:
Markku Erola
Käyttöpäällikkö
puh. 0207 310 280
Mobiilipunnitus yrityksille ja sähköinen siirtoasiakirja
Ohjeet mobiilipunnituksiin siirtymiseen:
- Laskutusasiakkaamme voivat pyytää asiakaspalvelustamme punnituskoodit, joilla kuljettaja voi hoitaa mobiilipunnituksen ajoneuvostaan käsin kuormaa tuodessa.
- Siirtoasiakirjakoodiksi nimetty koodi sisältää siirtoasiakirjan laatimisen punnituksen yhteydessä. Punnituskoodi-nimellä olevat koodit on tarkoitettu jätejakeille, joista siirtoasiakirjaa ei tarvitse laatia. Koodien taakse on määritelty valmiiksi jätelajit, joita voi tuoda koodipunnituksen kautta. Jos huomaatte puutteita jätelajeissa, voimme lisätä niitä tarvittaessa. Koodit ovat aina sidottuja asiakkaaseen ja kuljetusliikkeeseen.
- Mobiilipunnitus toimii nettiselaimen kautta. Puhelimeen ei tarvitse ladata erillistä sovellusta.
- Mikäli yrityksenne ei ole saanut punnituskoodia tai haluatte päivittää yhteystietojanne, jotta koodi saadaan oikeaan sähköpostiositteeseen tai puhelinnumeroon, olkaa yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@residuum.fi tai puh. 0207 120 230 arkisin klo 9-15.
Siirtoasiakirja sähköpostitse
Ohjeet siirtoasiakirjan toimittamiseen sähköpostitse:
- Valmis, tarvittavat tiedot sisältävä siirtoasiakirja, lähetetään jätteen vastaanoton ja punnituksen jälkeen esim. pdf-liitetiedostona sähköpostiosoitteeseen siirtoasiakirja[at]residuum.fi. Tämä sähköposti on käytössä vain siirtoasiakirjoille.
- Sähköposti tunnistaa automaattisesti uuden viestin ja tallettaa liitetiedoston Napapiirin Residuum Oy siirtoasiakirja-kansioon.
- Jos mahdollista:
Lisää siirtoasiakirjaan punnitustositteen numero. Jos se siirtyy siirtoasiakirjan nimeen, vielä parempi.
Liitä valokuva punnitustositteesta siirtoasiakirjaan. Tarkista, että valokuvasta saa selvää.