Asiakaspalveluyhteistyö varmistaa asiantuntevan palvelun

Alkuvuodesta 2025 Residuumin asiakaspalvelussa tapahtui muutoksia, kun pohjoiset jätehuoltoyhtiöt yhdistivät voimansa asiakaspalvelun saralla. Tämä muutos mahdollistaa laajemman asiakaspalvelun suoraan jätehuollon ammattilaisilta. Uuden yhteistyön myötä puhelinpalvelun aukioloaikoja on laajennettu, ja asiakaspalvelijamme ovat nykyään linjoilla arkisin klo 8–16.

Napapiirin Residuum Oy sekä kaksi muuta pohjoisen jätehuoltoyhtiötä ovat aloittaneet asiakaspalveluyhteistyön Oulun alueella toimivan kunnallisen jätehuoltoyhtiö Kiertokaaren kanssa. Kiertokaaren asiakaspalvelijat ovat maaliskuusta alkaen vastanneet Napapiirin Residuumin, Lapin Jätehuolto kuntayhtymä Lapecon sekä Perämeren jätehuollon asiakasyhteydenottoihin. Tämän muutoksen myötä alueen asukkaat saavat yhä asiantuntevampaa palvelua suoraan jätehuollon ammattilaisilta, ja puhelinpalvelun aukioloaikoja on pystytty laajentamaan.  

Yhteistyön osapuolet kattavat Pohjois-Suomesta ison osan: Napapiirin Residuum toimii Rovaniemellä, Pellossa ja Ranualla, Perämeren jätehuolto Kemi-Tornion alueella ja Lapeco Ylä-Lapissa.  

Kiertokaari toimii Oulussa ja kahdeksassa muussa Oulun seudun kunnassa noin 290 000 asukkaan alueella.  

Asiakaspalvelun tarve kasvanut 

Perämeren Jätehuollon toimitusjohtaja Tuija Ahrikkala kertoo, että kunnallisten jätehuoltotoimijoiden asiakaspalvelun tarve on kasvanut esimerkiksi biojätteen lajitteluvelvoitteen laajentumisen vuoksi. Pienillä toimijoilla on ollut asiakaspalveluun rajalliset resurssit, minkä vuoksi siihen on kaivattu leveämpiä hartioita. 

Lapeco on aikaisemmin hoitanut myös Perämeren Jätehuollon asiakaspalvelua, ja lisäksi toimijat ovat ostaneet sitä yksityiseltä yritykseltä. Tämä yhteistyö ei kuitenkaan enää vastannut kasvaviin tarpeisiin. 

Asiantuntevaa palvelua 

Osapuolet iloitsevat siitä, että uusi malli on osoittautunut toimivaksi. 

”Haluamme varmistaa asiakkaillemme mahdollisimman laadukkaan, sujuvan ja nopean asioinnin. Olemme olleet tyytyväisiä. Kiertokaari on lunastanut lupauksensa asiantuntevasta palvelusta”, kertoo Napapiirin Residuumin hallintopäällikkö Mervi Tolonen. 

Tuija Ahrikkalan mukaan nykyinen toimintatapa on vaatinut Perämeren Jätehuollolta paljon vähemmän ohjaamista kuin ostettaessa vastaavaa palvelua yksityiseltä palveluntuottajalta. 

Kaikki kolme toimijaa ovat myös voineet pidentää asiakaspalveluaikojaan. 

”Yhteistyö parantaa toimintavarmuutta”, täydentää Lapin jätehuoltokuntayhtymä Lapecon hallintopäällikkö Sari Muikku. 

Yhteistyötä monella saralla 

Kiertokaaren asiakaspalvelutoiminnoista vastaava logistiikkapäällikkö Veli-Pekka Pyörälä kertoo, että hyvä lopputulos on saatu aikaan tiiviillä yhteydenpidolla ja perehdyttämisellä. 

”Siihen on tarvittu kaikkien panosta”, hän kiteyttää ja antaa kiitosta osaavalle tiimille. 

Logistiikan tiiminvetäjä Saara Karppilan mukaan uuden toimintatavan ei tulisi näkyä asiakkaalle. 

”Asiakasta palvellaan asiantuntevasti riippumatta siitä, missä päin Pohjois-Suomea yhteydenotto otetaan vastaan.” 

Pohjoissuomalaiset jätehuoltotoimijat ovat tehneet vuosien mittaan hyvää yhteistyötä monin tavoin. Tällä hetkellä Kiertokaari lajittelee ja toimittaa edelleen Lapecon ja Perämeren Jätehuollon keräämän poistotekstiilin, mutta keskusteluyhteys on avoinna monessa muussakin asiassa. 

Asiantuntijat ovat jakaneet hyviä kokemuksia esimerkiksi operatiivisissa tehtävissä, infran rakentamisessa sekä viranomaislupien hakemisessa. Myös viestinnässä on toteutettu yhteisprojekteja. 

Teksti: Kiertokaari Oy


Jaa sivu eteenpäin

Muita ajankohtaisia uutisia